Muzeum osobliwości, czyli kto dziś jest passé?

Posted on Sierpień 2, 2010


Klika lat temu miałem okazję prowadzić na Uniwersytecie Sztokholmskim wykład o polskiej sztuce współczesnej. Mierzyłem się, z jednej strony, z wielością trendów, mediów, różnie sprofilowanych galerii, z drugiej z faktem, że polscy artyści, inspirowani tym, co dzieje się na Zachodzie, robili prace, które praktycznie niczym nie różniły się od produkcji rówieśników z Anglii, Francji czy Rumunii. Z tego amalgamatu tendencji i zachodnich wpływów trudno było wyłuskać cechy typowe dla rodzimej praktyki artystycznej. Zakończyłem moją wypowiedź niepocieszony brakiem wyraźnej konkluzji. Po wykładzie podeszła do mnie szwedzka studentka. Zadała pytanie, którego zupełnie się nie spodziewałem: skąd skłonność wśród polskich artystów, by działać w grupach?

Pytanie wydało mi się dziwne. Grupy otaczały mnie z każdej strony: bombardowały z mediów – był to chyba największy okres fascynacji „ładnistami”, pojawiali się w prasie kolorowej, brakowało ich tylko w reklamach piwa – i wikłały w kontakty towarzyskie. Były jak powietrze. Niemniej, chociaż z pozoru naiwne, pytanie Szwedki dotykało sedna: współczesna artystyczna Polska grupami stoi.

Pomijam grupy, które ukształtowały polską scenę w minionych dekadach, np. druga Grupa Krakowska, Grupa Nowohucka, Warsztat Formy Filmowej, Koło Klipsa, Luxus, Gruppa, Neue Bieremiennost, Łódź Kaliska. Działały w zupełnie innych warunkach politycznych i ekonomicznych. Jak można przypuszczać, przynależące do nich osoby stawiały na działalność kolektywną z nieco innych powodów niż młodzi artyści dzisiaj. Mijające dziesięciolecie obrodziło kolektywami artystycznymi w liczbie wręcz niespotykanej. Kilka najbardziej rozpoznawanych, w przypadkowej kolejności: Minilabiści, Ikoon, Grupa Ładnie, Latająca Galeria Szu Szu, 4!, NuDa, Supergrupa Azorro, Sędzia Główny, Strupek, Pozitywna, The Krasnals, Rahim Blak i – świeżo upieczona – Glamrury.

Fragment. Całość dostępna w magazynie „Punkt”, nr 2, sierpień 2010, http://www.punktmag.pl/punkt-02

Posted in: Eseje