Gra w zapominanie. „Jurry” w MNK i Galerii Zderzak

Posted on Styczeń 1, 2011


Od kilkunastu lat w kulturze masowej szaleje moda retro. Ta fascynacja ma jednak różne oblicza. Dla zachodnich dwudziestolatków słuchanie MC Hammera lub zakładanie ciuszków, które mogliby kiedyś nosić ich rodzice lub dziadkowie, to wyłącznie zabawa. Chociaż w polskich realiach wykorzystywanie popkulturowych wątków z przeszłości również jest zgrywą, to ma pewien neurotyczny wydźwięk: mówienie o ostatnich dziesięcioleciach naznacza trauma totalitaryzmu. Dzieje się tak również poza obszarem popkultury. I pewnie dlatego wystawy, które eksplorują tamten okres, uwidoczniają głównie wątki polityczne. Tacy byli – by wymienić tylko ostatnie – Polityczni dizajnerzy w gdańskim IS Wyspa, takie jest Pokolenie ‘80 w krakowskim Muzeum Narodowym.

W towarzystwie Pokolenia ’80 w gmachu MNK pojawiła się ekspozycja Powrót Jurry’ego. Wystawienniczy tandem Muzeum i Galerii Zderzak obejmuje kilkadziesiąt obrazów Jerzego Ryszarda „Jurrego” Zielińskiego, prezentowanych w przestrzeniach obu instytucji. Organizatorzy dołożyli starań, aby w twórczości Jurrego przedstawić go jako komentatora polskiej polityki i obyczajowości lat 70. Stąd teksty towarzyszące wystawie informują, że obrazy Zielińskiego to „znaki drogowe politycznej egzystencji w PRL”, zaś on sam był „bezkompromisowym krytykiem ustroju PRL, komunizmu i sowietyzmu, (…) protestował przeciwko interwencji wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji i działalności cenzury, (…) szydził z obłudy w życiu publicznym i z konformizmu na co dzień”.

Fragment recenzji. Całość znajduje się w „Arteonie” nr 1/2011

Advertisements
Posted in: Wystaw