Nierówno wysmażone, ale smakowite

Posted on Lipiec 20, 2015


(…)

W zupełnie innej atmosferze pogrążamy się, wchodząc do sali w piwnicy Bunkra. Tam zaprezentowano „Gesty zanikania” wystawę przygotowaną kilkanaście lat temu dla galerii Akademii Sztuki w Lipsku przez Alexandra Kocha, a obecnie odbywającą się jednocześnie w Bunkrze Sztuki i Kunstahalle w norweskim Bergen. Koch prezentuje dokumenty wizualne i zapiski związane z takimi artystami jak Bas Jan Ader, Arthur Cravan, Chris Burden i Lee Lozano, zakładając, że wszystkich ich można objąć jedną teoretyczną klamrą: celowym usunięciem się w cień. W wypadku Arthura Cravana i Basa Jana Adera były to gesty kończące się śmiercią, w wypadku Burdena kilkunastodniowy samotny pobyt na łodzi, a gdy idzie o Lee Lozano (chyba najciekawszy przypadek spośród zaprezentowanych na wystawie), stopniowe wycofywanie się z obiegu artystycznego, przypieczętowane zerwaniem relacji z innymi kobietami, co rozumieć można jako pewną radykalną ekfrazę wyrażającą społeczną sytuację kobiet.

Koncepcja projektu intryguje, sama wystawa wywołuje jednak kilka pytań. Przede wszystkim o powód odtworzenia wydarzenia z Lipska – z tego, co podają materiały prasowe Bunkra wynika, że w zasadzie w skali 1:1. Następnie o to, dlaczego dzieje się równolegle w Krakowie i Bergen, w obu miastach prezentując dokładnie te same materiały w zmienionej jedynie aranżacji. Jeśli jest to jakaś gra z procesami zanikania, to ja zupełnie jej nie rozumiem. Podobnie zresztą jak nie rozumiem gry, którą z widzami podjęli kurator wystawy i Bunkier, decydując się na pokazanie polskiej publiczności wszystkich materiałów jedynie w wersji angielskiej, bez tłumaczenia. Pewnie większość widzów nie miała z tym problemu, natomiast zastanawiam się, na ile ten gest był konsekwentny w kontekście maksymalnie otwartej na widza – przynajmniej deklaratywnie – wystawy „Potlacz”. Z jednej strony Bunkier chce włączyć uczestników w projekt partycypacyjny, z drugiej zaledwie piętro niżej stosuje strategię wykluczającą tych, którzy nie mówią po angielsku.

 

Fragment. Całość ukazała się w „Obiegu” (http://www.obieg.pl/recenzje/36017)

Advertisements
Posted in: Recenzje, Wystaw