Gorzkie pomarańcze najlepsze

Posted on Kwiecień 14, 2017


(…) Najciekawszym projektem, który zobaczyłem była z pewnością realizacja Nikhila Chopry Drawing a Line Through Landscape. Hinduski artysta na ścianach wewnątrz jednego z budynków na obrzeżach Aten wymalował ziemią morski krajobraz. Musiała być to męcząca praca, bo – jak zapewniał napotkany na miejscu, obserwujący go od paru dni lokals – po namalowaniu krajobrazu Chopra głównie leżał na znajdującym się w pomieszczeniu materacu i z nikim nie rozmawiał. I rzeczywiście, kiedy tam wszedłem, artysta smacznie spał, a obudzony z niechęcią patrzył na komentujących jego pracę widzów, nie odpowiadał nawet na przywitanie. To dopiero początek jego projektu, bo przez najbliższe dwa miesiące ma podróżować przez Europę Południowo-Wschodnią do Kassel. I choć jest to niestety mniej interesująca część jego działania, to podobnie jak performance Marty Minujín, pozwala zadać pytanie o to, co tak naprawdę artyści mają do powiedzenia na temat relacji między Południem a Północą, kryzysu ekonomicznego, imigrantów i kilku różnych kwestii, które rzutko zaproponował Szymczyk. Niestety w większości – smutna to konstatacja – ich możliwości nie różni się od możliwości przeciętnego mieszkańca tej planety, czyli albo wypowiadania banałów w stylu Minujín, albo smacznego, cudownie zobojętniałego snu. Artyści w przygniatającej większości nie posiadają wiedzy i narzędzi ku temu, by stawiać wnikliwe diagnozy i ze względu na ten brak specjalistycznej (a czasem nawet i rudymentarnej) wiedzy ich wypowiedzi muszą ocierać się o banał i reprodukują to, co już doskonale wiemy. Nie jest to zarzut wobec nich, ale takie małe zagajenie pod adresem organizatorów documetna 14. Po co to napinanie i wielkie słowa? O kryzysie, o Północy, o Południu itd. Wydaje mi się, że dużo ciekawsze byłoby poprzestanie na formule, którą documenta wypracowały dawno temu – przeglądu najciekawszych zjawisk artystycznych ostatnich lat.

 

Fragment recenzji opublikowanej w Magazyn SZUM. Całość znajduje się tutaj: http://magazynszum.pl/krytyka/documenta-14.

Reklamy
Posted in: Recenzje, Wystaw